Thursday 8 May 2014

Dewan Mufti Rusia

Majlis Mufti Rusia (MMR) adalah sebuah institusi atau persatuan masyarakat muslim yang mempunyai ratusan organisasi muslim di Russia. Tugasnya adalah membina masyarakat Islam dari banyak sisi kehidupan sosial (bukan politik) seperti pendidikan, kesihatan, peribadahan, zakat, infaq, serta menjadi pusat untuk komunikasi dengan Pemerintah maupun organisasi di dalam dan luar negeri.


Penubuhan

Majlis Mufti Rusia telah ditubuhkan pada tahun 1996 

Majlis Mufti Rusia adalah sebuah organisasi agama berpusat menyatukan atas dasar sukarela agama persatuan Islam

Majlis menjalankan aktivitinya berdasarkan Writ Suci Islam - Al-Quran dan kaedah-kaedah undang-undang Islam - Syariah dan mengikut Perlembagaan Persekutuan Rusia dan undang-undang Persekutuan Rusia, undang-undang Persekutuan «Pada kebebasan hati nurani dan persatuan agama» dan Piagam.


Tujuan utama:
Penyatuan organisasi pertubuhan agama Islam di wilayah Persekutuan Rusia dengan pandangan penyelesaian bersama masalah dan tugas-tugas yang berkaitan dengan masyarakat Islam seluruh Rusia

Penyelarasan dan bantuan bersama berkenaan dengan aktiviti organisasi menjadi sebahagian daripadanya

Penjelasan daripada kedudukan yang bersama organisasi menjadi sebahagian daripadanya dalam hubungan dengan pihak berkuasa awam di peringkat persekutuan dan tempatan, organisasi yang mewakili pengiktirafan lain, organisasi antarabangsa dan luar negara.


Pengerusi
Pengerusi Majlis Mufties Rusia adalah mufti Sheikh Ravil Gaynutdin.


Bahasa

Bahasa rasmi adalah Bahasa Rusia, tetapi Arab dan Bahasa Inggeris digunakan sebagai tambahan bahasa kerja.

http://www.muslim.ru/en/




No comments:

Post a Comment